You dont have javascript enabled! Please enable it!
Connect with us

Umum

Lepas kahwin baru saya tahu sebenarnya isteri ada peny4kit, dia langsung tak pernah bagitahu saya

Published

on

Saya kahwin dengan isteri ketika itu dia berstatus janda. Diawal perkahwinan baru saya tahu dia ada peny4kit tetapi saya ingat hanya biasa – biasa sahaja. Sehinggalah dia mengandungkan anak pertama kami, saya hanya melakukan kesalahan kecil tapi dia meng4muk siap minta cerai…

#Foto sekadar hiasan. Assalamualaikum semua warga FB. Saya saja ingin berkongsi luahan tentang rumahtangga saya dan isteri.

Perkahwinan saya baru nak masuk 2 tahun. Saya tak ada masalah rumahtangga apa pun. Semasa di awal perkahwinan, saya baru dapat tau isteri saya ada penyakit DEPR3SSI0N yang bagi saya sangat teruk. Sebelum saya berkahwin dengan Maira (nama isteri), dia pernah berkahwin (Janda).

Akibat kegagalan rumahtangganya yang dulu yang mmbuatkan dia depr3ss. Dia bukan did3ra secara zahir sahaja, malah did3ra secara batin jugak (perasaannya). Dia dicurangi, diabaikan, dipukuI, difitnah macam – macam oleh bekas mertua, sehingga dia kehilangan anak pertamanya. Mula dari itu dia kemurungan.

Advertisement

Setelah kahwin dengan saya, saya tak pernah tahu dan Maira tak pernah cerita pada saya yang dia ada depr3ssion. Sampai satu masa tu, waktu tu dia mengandungkan anak pertama kami, hanya kerana kesilapan kecil yang saya lakukan dia meng4muk sampai lupa diri. Dia asyik ugvt saya dengan meminta cerai, saya bengang lalu saya tumbvk dinding di hadapannya. Matanya berubah jadi merah, dan dia datang dekat pada saya lalu menamp4r saya sekuatnya.

Dia masuk bilik dan meracau seperti orang hilang akal, dia h3mpuk – h3mpuk kepala di dinding batu sampai bengk4k kepala. Dia ambil kain tudung dan dia liIit dilehernya sekuat – kuatnya. Saya jadi panik, kenapa dengan isteriku, hanya kerana masalah kecil dia member0ntak sampai begini skali. Saat itu saya bergeIut dengan dia di atas katil kerana dia tak nak melepaskan kain tudung yang dia liIit di leher. Mukanya jadi pucat, saya jadi m4kin takut dan panik. Saya tak sengaja saya tertamp4r dia. SAYA PANIK.

Dia pun lepaskan kain tersebut, 15 minit kami terdiam, saya sangkakan semua dah kembali okey. Saya keluar dari bilik sebab nak ambil air minum nak bagi dia minum, dia pun ikut keluar, dia masuk tandas, lepastu saya tak tau macam mana saya boleh Iengah, dia pergi dapur dan ambil p1sau pot0ng daging.

Allahurabbi, masa tu saya jerit mengucap, dia tik4m perut dia bertubi – tubi, masa tu dia tengah mengandung, saya hilang arah, saya takut. Perut dia berdar4h sedikit, tak teruk tapi Iebam, dia hala p1sau di leher, saya cuba dekat nak capai dia, dia ajukan p1sau tu pada saya. Dia dah macam bukan diri dia.

Advertisement

Saya ambil keputvsan untuk terj4h jugak, masa tu tangan saya tertik4m sdikit, dan berdar4h banyak. Lepas dia nampak tangan saya berdar4h, dia jadi Iembik, dia pandang saya sambil menangis, dia pandang saya sambil meminta maaf berulang kali pada saya, dia peIuk saya sekuat hati dia.

Masa tu baru saya tau, dan saya cuba elakkan untuk s4kiti atau buat benda yang dia tak suka. (bukan sekali terjadi, dah berkali dia meng4muk, dan dah banyak parut ditubuh badannya yang dia buat. Dia marah pada saya, tapi dia Iukakan dirinya sndiri). Selepas beberapa hari kejadian itu berlaku, isteri warded sebab keguguran. Saya redha, yang penting isteri saya sihat.

Lepas 4 bulan keguguran Allah ganti balik rezeki yang hilang tu (anak). Saya sedaya upaya bahagiakan dia, tak nak bagi dia sedih. Walaupun usaha saya tak sempurna, Alhamdulillah selama mngandung anak ke-2 dia tak pernah meracau lagi bila berg4duh, tapi saya masih takut dan tr4uma atas apa yang pernah jadi.

Jangan kata isteri saya tak ada iman, DEPR3SSI0N bukan sebab tak ada iman, DEPR3SSI0N adalah satu peny4kit, isteri saya seorang yang solat 5 waktu, mengaji quran, setiap kali hendak tidur sentiasa beristighfar. Dia seorang isteri yang sangat baik, sangat taat pada saya, sangat sayangkan saya. Saya sangat bersyukur, dah banyak perubahan dalam diri dia semenjak hadirnya anak ke-2 ini…

Advertisement

Saya dah cuba ajak dia pergi berubat, tapi dia tak nak, tak apa saya tak p4ksa. Dia cuma kata yang penting saya selalu ada bersamanya. InshaAllah sayang, doakan isteri saya dapat sembuh dari peny4kit bah4ya ini, dan doakan isteri saya melahirkan anak sulung kami. Doakan saya agar saya kuat untuk h4rungi dug4an semacam ini. Terima kasih.

Komen Warganet :

Nasrul Nas : Sedekah niatkan kesembuhan isteri. Sabar jangan marah – marah sebab itu bukan dia, bawa selalu jumpa alim ulama minta doakan dia. Kena selalu bawa dia ke tempat yang tenang, bawalah ke masjid dan ke majlis ilmu. Buat solat hajat mohon kesembuhan dan mohon Allah tarik balik peny4kit itu dari dalam diri isteri..

Nur Alyani : Berubat encik. Tu jalan yang ada. Bah4ya kalau baby dah keluar nanti. Masa tu isteri awak str3ss, awak pula tiada. Anak meragam. Bah4ya kepada anak. Bawak isteri berubat. Jumpa ps1kiatri. Demi keseIamatan isteri, awak dan terutama anak nanti. Saya doakan isteri awak sembuh.

Advertisement

Siddatul Jebat : Berapa ramai isteri, janda – janda yang mengaIami depr3ssion ni.. Bilangan sangat ramai, hanya sedar dengan tak sedar aje.. Saya sendri salah seorang darinya. Kemarahan yang dipend4m, kes4kitan, ketakutan, rasa nak m4ti, rasa nak bunvh, rasa nak k3rat – k3rat. Suami – suami jangan semudah – mudahnya meny4kiti hati isteri tu.. Apa yang ditanggungnya itu kamu tidak akan rasa. Sebaiknya bro bawak isteri ke hospitaI, harus dipujuk secara lembut..

Nana Rozana : Rujuk hospitaI ada unit psik0Iogi, di mana doc pakar yang akan pantau, bah4ya dibiarkan. Depr3ssion boleh melarat ke skiz0frinia atau bip0lar dis0rder. Saya ada pengalaman kawan sendri dan rakan se ward saya masa saya hamil anak sulong dulu, pes4kit tu mengalami skiz0frinia dan berg4ntung pada ubat.

Bip0Iar dis0rder dan skiz0 ni nampak normal macam orang biasa tapi bila ada sesuatu yang buat diorang depr3si peny4kit diorang akan jadi lebih teruk. Sebab dia dah ced3rakan diri, sangat – sangat kena rujuk doc pakar, kalau pernah dengar kes – kes ibu keIar anak, bunvh anak, terjun bangunan, permulaannya begini lah. Disamping tu, berubatlah secara tradisi0nal, sokongan moral, kaunseIing kendiri, minda positif.. Orang sekeliIing kena banyak support juga.

Ravissante Cahaya Hati : Isteri selalu depr3ssion disebabkan suami, bukan kerana anak – anak baik masa kecil mahu pun dah dewasa. Kalau orang yang paling dekat tetapi kita rasa dialah yang paling jauh dari kita, itulah masanya kita rasa hidup kita serba kosong. Ada bersama tetapi seakan tiada bersama kita. Kebenarannya, suami seperti ini adalah suami yang tidak kenal kita dan tidak mahu kenal kita sedalam – dalamnya. Suami yang hanya dalam dunianya sahaja selalunya tidak mahu cuba perbaiki keadaan, anggap semuanya ok asalkan tiada sesuatu perkara menimbulkan kemarahan si suami. Oleh itu, kenapa kita harus membenarkan diri kita dih4ncurkan.

Advertisement
Advertisement

Copyright © 2024 Media Cite Heboh